Batavia

1628
Nederland

Doordat handel, scheepvaart en scheepsbouw nauw met elkaar verbonden waren, ontstond het V.O.C. retourschip. Deze schepen werden gebruikt voor vervoer van goederen en personen naar Batavia. In die dagen het centrum van handel in Azië.

Een van de grootste uit haar tijd was de Batavia, gebouwd door meesterscheepstimmerman Jan Rycksen.

Daar de belasting werd geheven naar de gehele oppervlakte van het dek, werd gekozen voor de smalle opbouw.

Onder bevel van Francisco Pelsaert verging zij helaas al op haar eerste reis voor de Australische Westkust. Van de 341 opvarenden verdronken er direct al 40. De meeste anderen werden later aan land vermoord door Jerominus Cornelis' zoon, de onderkoopman, die tijdens de reis al op een muiterij uit was.

Alleen Wiebe Hayes, een uitermate goed strateeg en kundig soldaat, wist met enkele anderen aan deze verschrikkelijke moordpartij, op Batavia's kerkhof, te ontkomen.

De herinnering aan “de Ongeluckige Voyagie van 't schip Batavia” zal altijd blijven, omdat het vrij snel op schrift werd gesteld.

In 1963 heeft een duikexpeditie o.l.v. duiker/journalist Hugh Edwards het wrak uiteindelijk gevonden. Dit op aanwijzigingen van de schrijfster Henriétte Drake-Brockman, die uitgebreid onderzoek naar de Batavia had gedaan.

Sinds 1995 is de levensechte replica te bewonderen en te bezichtigen in Lelystad (NL.)